سختی گیر | سختی گیر ناب زیست



سختی گیر softener
عموما آب های مورد استفاده در فرآیند ها دارای سختی می باشد،تعبیری که در عموم از سختی آب می شود به قابلیت رسوب پذیری املاح آب گفته شده که این باور اشتباهی است، سختی گیر دستگاهی است که سختی آب را به صفر میرساند. در حالت کلی برای معرفی فاکتور های سختی آب عباراتی از قبیل TDSوEC وTH و... استفاده می شود.برای بهتر فهمیدن عملکرد دستگاه سختی گیر لازم نیست که ابتدا این پارامتر ها معرفی شود و سپس نحوه عملکرد دستگاه سختی گیر مورد بررسی قرار گیرد.
دستگاه سختی گیر رزینی حاوی رزین های کاتیونی می باشد که عمل جذب ذرات Mg وCa  را برعهده دارند. بدیهی است که پس از طی مدت زمان مسخص از کارکرد دستگاه (بسه به حجم رزین) رزین های موجود در مخزن اشباع شده و نیاز به احیا  دارند.این عمل توسط آب نمک (Nacl) اتفاق می افتد،به این عمل بکواش گفته می شود. با این عمل املاح جذب شده توسط رزین ها با (Nacl) وارد واکنش شده و ذرات معلق جذب شده از سطح رزین ها جدا شده و احیا می شود.عمر مفید رزین ها بسته به کارخانه سازنده آن متغیر است ولی نکته مهم در این خصوص تعویض رزین ها پس از طی عمر مفید آن است چراکه در صورت عدم رعایت این نکته سختی آب گرفته نمی شود. 
پارامتر های مهم در طراحی دستگاه سختی گیر:
دبی آب گردش- میزان سختی آب خام ورودی(TH)- ساعت بین دو بکواش
با در دست داشتن پارامتر های فوق می توان برآورد قابل قبولی از ظرفیت سختی گیر بر حسب گرین بدست آورد.مخازن به کار رفته در ساخت دستگاه به دو صورت می باشد:
1-مخازن فلزی (برای اینکه فولاد در مقابل خوردگی مقاوم باشد از یک پروسه سندبلاست  و2 لایه رنگ اپوکسی در داخل مخزن استفاده می شود)
2-مخازن فایبرگلاس فشرده FRP

شیر های سولو استفاده شده در دستگاه ها به صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک می باشد.
  
سختی آب: |:whater hardness
سختی آب به دو دسته تقسیم می شود،دسته اول شامل سختی موقت می باشد که شامل املاح بی کربنات کلسیم و منیزیم می باشد که در اثر حرارت دادن از حالت محلول به حالت غیر محلول درآمده و در نتیجه باعث رسوبگذاری می شوند.سختی نوع دوم،سختی دائمی است که شامل املاح سولفات و کلرایدونیترات و غیره با منیزیم و کلسیم است.این نمک ها در آب تفکیک شده و یون هایی با بار مثبت (کاتیون)و منفی(آنیون) به وجود می آورند.

پارامتر های اندازه گیری سختی آب:
(TDStotal dissolved solids): منظور از TDS مجموع تمام یون های موجود در آب می باشد.به طور کلی تمام ناخالصی های جامد محلول در آب می باشد.واحد اندازه گیری آن میلی گیرم در لیتر یا PPM می باشد.
EC: قابلیت هدایت و کانداکتیویته آب را نشان می دهد و این پارامتر نشان دهنده قابلیت عبور جریان الکتریسیته از آب است که این خود تابعی از قدرت یونی آب می باشد و واحد اندازه گیری آن میکرو زیمنس بر سانتی متر یا میکرو مو بر سانتی متر می باشد.
رابطه بین  TDS و  EC  بصورت زیر می باشد:                                                                         
EC 0.5 TDS =   
سختی کل : TH
این پارامتر که مهمترین پارامتر در محاسبات ظرفیت سختی گیر محسوب می شود بیانگر میزان غلظت یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب می باشد که عامل اصلی رسوب گذاری در تجهیزات می باشد. واحد اندازه گیری این آیتم ppm  میباشد.
سختی گیر ناب زیست
لازم به ذکر است که رسوب در دستگاه های مختلف کارآیی آن را کاهش می دهد به طور مثال رسوب گذاری در بویلر ها و مبدل های حرارتی باعث کاهش تبادل حرارتی بین سطوح شده و این امر راندمان دستگاه را کاهش می دهد و یا در برج های خنک کننده با افزایش میزان رسوب گذاری انتقال حرارت در سطوح مدیا پکینگ ها کاهش یافته و راندمان را کاسته و یا باعث گرفتگی افشانک ها (اسپلیکلرها ) شده و عملکرد دستگاه را به کل متوقف می کند و یا در صنایع نساجی و رنگرزی باعث کاهش کیفیت رنگ می شود.
نکته بسیار مهم در امر سختی گیری توسط رزین عدم استفاده آب خروجی از دستگاه برای مصارف آشامیدنی می باشد.
شرکت ناب زیست بزرگترین تولید کننده سختی گیر می باشد . برای استعلام قیمت سختی گیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.



Comments

Popular posts from this blog

سختی گیر آب

سپتیک تانک