سختی گیر آب


سختی گیر آب چیست ؟ | ? what is water softener
سختی گیر دستگاه یا وسیله ای است که بر سر راه ورود آب گذاشته می شود و همان گونه که از اسم آن پیداست سختی آب را می گیرد.
شرکت ناب زیست بزرگترین تولید کننده سختی گیر آب می باشد . برای استعلام قیمت سختی گیر آب با کارشناسان ما در ارتباط باشید .
کیفیت سختی گیر آب بستگی به قطعاتی دارد که در تولید سختی گیر استفاده می شود.
شاید تعبیر اشتباهی باشد اما در عموم، سختی گیر به رسوب گیر نیز معروف می باشد.

سختی آب چیست ؟ | ? What is water hardness
سختی آب نمک های معدنی مانند ترکیبات کربناتهای هیدروژن و منیزیم و کلسیم و غیره می باشد.

مقدار شدت سختی آب، به بستر جریان آب در زیر زمین یا سطح زمین بستگی دارد، لازم به ذکر است سختی آب در زمان های مختلف متفاوت است و در فصول پر باران سختی آب کم و در فصول کم باران سختی آب زیاد است.

نحوه عملکرد سختی گیرآب water softener  Performance
سختی گیر جزء دستگاه های مورد نیاز در هر تاسیسات مبتنی بر بویلر می باشد .سختی گیر آب دیگ بخار یکی از اقدامات ضروری در موتورخانه ها می باشد .


در حقیقت اکثر منابع موجود آب حاوی مواد معدنی همچون منیزیم، کلسیم، آهن و … به صورت محلول می باشند. به این مواد محلول سختی می گویند. وجود سختی آب در سیستم های تأسیساتی باعث بوجود آمدن رسوب در بویلرها، مبدل حرارتی، لوله و … می شود.

راه حل معمول برای از بین بردن سختی آب استفاده از سختی گیرهای رزینی می باشد . در صورت عدم استفاده از سختی گیر بعد از گرم شدن آب حاوی مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم درون بویلر این مواد بصورت رسوب  ته نشین می شود.

در صورت عدم استفاده از سختی گیر و تشکیل رسوب درون بویلر میزان انتقال حرارت به شدن کاهش پیدا می کند. سختی گیر رزینی سختی آب را از قبل وارد شدن به بویلر حذف می کند . بعد از حذف سختی آب بویلر آن را به بخار تبدیل نموده و مورد استفاده قرار می دهد .
در حین عملیات میزانی از بخار تولید شده پس از سرد شدن مجدد به آب تبدیل شده و در صورت بسته بودن سیکل بویلر مجدد به مخزن بویلر فرستاده می شود.
در بویلر آب گرم بدلیل استفاده از سیکل کاملا بسته آبی که یک بار وارد سیستم می شود بطور دائم در حال چرخش است و فقط کمی آب بدلیل باز بودن برخی اتصالات یا وجود درزها هدر می رود که باید بوسیله آب جبرانی جایگزین شود. این بویلرها در زمان راه اندازی آب گیری میشوند.

لازم است قبل از ورود آب به بویلر سختی آن به طور کامل و تا حد امکان گرفته شود و میزان سختی آب باید نزدیک به صفر باشد تا از تشکیل رسوب جلوگیری شود.
رایج ترین روش تبدیل آب سخت به آب نرم استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی یا سختی گیرهای تبادل یونی است . با کمک این سختی‌گیرها مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم از آب حذف می شوند.

انواع سختی گیرهای موجود در بازار در نوع های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک، و دستی هستند . در این بین سختی‌گیرهای نیمه اتوماتیک رواج بیشتری دارند.
پارامترهای مهم در انتخاب سختی گیرآب مناسب
·         میزان سختی آب ورودی بر حسب ppm

·         حجم یا دبی آب ورودی به سختی گیر

·         نوع رزین مصرفی

·         ظرفیت رزین

·         سیکل احیاء و شستشو

برای بیان مشخصات اصلی سختی گیر باید حجم رزین، ابعاد سختی گیر از جمله قطر، ارتفاع و متریال بکار رفته در ساخت بدنه آن بیان شود. علاوه براین از روی مشخصاتی ازقبیل دبی آب سرویس، دبی احیاء ، و دبی شستشو می توان حجم رزین را محاسبه نمود.


Comments

Popular posts from this blog

سپتیک تانک

سختی گیر | سختی گیر ناب زیست